Wednesday, December 29, 2010

Wasatiah - Part 1

Semalam berlunch-lunch kat luar. Bos coti, jadi panjang langkah skit nak kuar g lunch ni :) Lama sudah tak kluar makan ngan wak. Kitaorg suka kluar ngan dia. Sbbnya dia akan bwk kete. Org 'P' tinggi ni ada reserved furking. Tak macam kami yg takat 'S' ni. Kalo dh dpt furking kat basement, mmg bercinta nak g kluar mana2. Maklum sayang keta. Hehehe... Lagi satu yg paling best dia akan blanja kitaorg makan. Yehaa!!! Jarang kalo kuar ngan wak, duit kat wallet kami akan berkurangan... ;) 

Otw nak ke kedai mkn. Singgah Petronas. Nak jumpa pokcik cimb yg kayo tu. Sambil nunggu nak parking, kuar lah dialog ni. Yang sikit sebanyak memberi iktibar kat aku.

Aku: Anak ko brapa org?
Wak: Anak aku 7
Dia jwb sambil gelak.
Aku: Anak ko yg sekolah la...
Wak: Oooo... ko tak ckp. 5 org.
Aku pandang dia...

Apa yang aku nak crita kat sini. Ialah tentang kesederhanaan. Wak yang aku kenal. Orang yang sempoi. Eventhough dia seorg manager. Tp gaya, cara dia xserupa manager pon. Dia Seorang yg selamba. Anak 7 orang. Wife tidak bekerja. Aku yg nmpk dr luaran ni, salute dgn dia. Mcm mana dia boleh manage. Yg kat dlm tu kita tak bole nampak la. Susah senang hanya dia yang tahu.

Aku yg single mingle ni pon kekadang tak bole nak manage. Especially bab duit. Di akui bahawa saya sangat teruk dalam bab pengurusan kewangan. Huhuhu... tu sebab tak jadi akauntan.

Ok, mari kita kembali ke cerita asal ye. Satu benda yg wak cakap dengan aku masa aku tanya dia macam mana dia bole manage dgn dia seorg shj yg bekerja. Jawapan dia sgt simple. "Ko ada seringgit, belanja la dgn cara ada duit singgit. Jgn pulak ko belanja mcm ko ada duit 10 ringgit". Aku terdiam...

Life is simple. Kita manusia ni yang selalu membuatkannya susah. Jadi, marilah kita berwasatiah dalam kehidupan. InsyaAllah hidup kita akan aman & damai...

See ya!!! :)

2 comments: