Wednesday, February 23, 2011

EMAK

Di suatu pagi yang busy. Owh... saya memang sangat busy sejak dapat 'adik-beradik' yang ramai. Hehehe... :) Auntie cleaner dtg tempat aku amek sampah. Mcm biasa, auntie cleaner menegur aku. Hari ni, aku ada mood nak bercrita & beramah mesra lelebih ngan auntie ni. Aku tanya dah sehat ke? Dia jawab dah. Aku sambung keje aku, dan dia sambung buat keje dia. Then, tetiba dia tanya aku.
Auntie: Adik..., awk masih ingat tak lagi saya ada ckp psl mak saya?
Aku: Ada. Dia sudah sehat ke auntie?
Auntie: Dia sudah mati la adik. 12hb ari tu...
Aku: Oooo... ya ka?

Aku pandang muka dia. Ada raut kesayuan di wajahnya. Dia mula bercerita pada aku. Kesedihan terpancar diwajahnya. Satu ayat yg buat aku bertambah sedih bila dia ckp, "sedeylah mak sudah takda". Aku terdiam. Ada linangan air mata yg mengalir. Aku cuba control. "xpa auntie, byk sabar ok". Hanya itu yg mampu ku ucapkan. Dia senyum dan terus berlalu ke bilik bos aku, utk menyambung tugasnya.
Then, aku pun terus telefon mak aku...
Kesimpulannya, EMAK sangat penting dalam kehidupan kita. Kalau mak takda memang sedih. Tak dapat aku nak gambarkan keadaan aku nanti. Namun, apa-apa pun, itulah kitaran kehidupan. Dah sampai masanya nanti, setiap manusia akan kembali kepadaNya. Sebagai manusia kita kena Redha. Oleh itu hargailah saat yang kita ada untuk bersama EMAK kita. Jadilah anak yang terbaik buat EMAK kita...

See ya!

No comments:

Post a Comment